Sekundene med blikket bort fra trafikken går fort når du skal finne riktig funksjon på berøringsskjermen. If Skadeforsikring har rådene for hvordan du kan bruke teknologien på en sikrere måte.
Nye biler er utstyrt med avanserte førerstøttesystemer, likevel ser ikke If Skadeforsikring den nedgangen i antall trafikkuhell som man kanskje skulle forvente. Leder for ettermarked i If, Vidar Brustad, legger mye av ansvaret for det på de innviklede berøringsskjermene.
- Hvis du først begynner å legge merke til det, ser du veldig mange sjåfører med blikket rettet ned mot berøringsskjermen, og ikke på veien, sier han.
Dette støttes av tall fra Trygg Trafikk, som i fjor meldte at 3 av 4 sjåfører sier at de bruker skjermen aktivt mens de kjører. 1 av 3 mente at berøringsskjermer gjorde dem mer uoppmerksomme i trafikken.
Bilinteriør før de fysiske knappene forsvant.
På biler med fysiske knapper kan du bruke muskelminne for å finne riktige funksjoner og samtidig holde blikket på veien. En berøringsskjerm krever nøyaktighet og at du må se for å treffe rett punkt. Ofte er brukergrensesnittet slik at du må trykke inn i mange undermenyer for å aktivere selv enkle funksjoner som klimaanlegg.
- På eldre biler kunne du ofte styre alt med knapper på rattet. Du hadde blinklys, enkle brytere for kupévifta og en radioknapp du kunne skru på. Nå styres de fleste funksjoner fra bilens infotainmentsystem, noe som tar fokus bort fra veien, påpeker Brustad.
Ifølge Statens vegvesen er uoppmerksomhet en avgjørende faktor i en av tre dødsulykker. Bare to sekunder med uoppmerksomhet dobler faren for et trafikkuhell.
Vidar Brustad råder folk til å sette seg inn i hvordan menyvalgene i bilen sin fungerer. I tillegg mener han at flere burde lære seg å styre infotainmentsystemet i bilen med stemmen.
- Ideelt sett burde det være obligatorisk at alle som kjøper seg ny bil får opplæring i hvordan bilen fungerer. Spesielt stemmestyring, som du kan bruke til alt fra navigasjon til å sende tekstmelding, sier Brustad.
Mens det er forbudt å bruke håndholdt mobiltelefon når du kjører, omfatter ikke denne forskriften bilens berøringsskjerm. Det reguleres imidlertid av den alminnelige aktsomhetsnormen i vegtrafikklovens § 3.
Spørsmål om sikkerheten ved berøringsskjermene kommer fra flere hold, og det er endringer på vei. Fra 2026 innfører krasjtest-instituttet Euro NCAP nye krav. Bilene må da ha fysiske knapper for grunnleggende funksjoner for å kunne oppnå full score i deres tester.
Vidar Brustad og If skulle ønske at det ble innført systemer som sperrer muligheten til å bruke enkelte funksjoner i infortainmentsystemet mens bilen er i fart. Det finnes foreløpig ikke, derfor må sjåfører selv ta ansvar for å bruke berøringsskjermene på en trygg måte.
If Skadeforsikring har i samarbeid med Autoplan følgende oppfordring til sjåfører:
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos Autoplan, og få tips og triks til alt som har med bil å gjøre.