Er bilen riktig skodd for vinteren?

Fjellovergangene har allerede hatt flere snøfall, og mange har måttet skrape is av frontruta flere ganger. Vinteren er i anmarsj. - Med andre ord er det tid for å sjekke at bilen er riktig skodd, sier drift- og innkjøpssjef Cato Viken i Autoplan.

Er bilen riktig skodd for vinteren?


Han viser til retningslinjene fra Statens vegvesen som understreker at du som sjåfør er ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep gjennom hele året.


Hvilken mønsterdybde kreves når?

Kravene til mønsterdybden på dekkene varierer med årstidene. Fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, er det krav om å ha minimum 3,0 millimeter mønsterdybde.

For Nordland, Troms og Finnmark gjelder samme krav til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april.


Be om en ekstra sjekk

Cato Viken sier at de som har dekk på dekkhotell allerede skal ha blitt kontaktet dersom det er for lite mønster i dekkene. - Har du ikke hørt noe, så kan du regne med at dekkene dine er klare for en ny vinter. Likevel anbefaler vi alle å be om en ekstra sjekk når du først er på verkstedet for hjulskift, sier han.


Stort utvalg å velge mellom

Viken viser til en av Autoplans samarbeidspartnere på dekk, Gjerde &Byhring som tilbyr et rikt utvalg piggfrie varianter og flere modeller lettrullende vinterdekk. Men ikke bare det: Bridgestone Blizzak Spike 3’ fås nå med ekstra mange pigger, og vil være utmerket på krevende vinterføre.

Bjørne Byhring i Gjerde & Byhring AS svarer slik på spørsmålet om hvilket dekk man bør velge:

  • Spør dekkforhandleren din om råd. Valg av dekk avhenger av kjøremønsteret ditt og hvilket behov du har. Man trenger ikke det samme dekket i Oslo eller Stavanger som man trenger i Harstad, Tromsø, eller på Tynset, sier han.


Kortere rekkevidde 

Bjørne Byhring minner om at de som kjører el-bil, bør huske på at vinterdekkene ikke ruller like lett som et sommerdekk.

  • Det betyr at du med stor sannsynlighet får kortere rekkevidde om vinteren enn det du er vant til om sommeren. Det finnes også lettrullende vinterdekk, som f.eks. Bridgestone Blizzak LM005. Dette ruller meget lett, og har vunnet flere dekktester. De som bor i høyereliggende områder, fjellområder eller i Nord-Norge, anbefaler vi et mer spesialisert vinterdekk. I de fleste bynære områder på Østlandet, er lettrullende vinterdekk absolutt en god løsning.


Vinterdekk som helårsdekk?

  • Kan man kjøre med slike dekk om sommeren også?
  • Du kan, men da skal du være klar over at dekkene blir dårligere neste vinter. Dekk blir nemlig varme når du kjører med dem. Varmen betyr at gummien gradvis blir hardere, og dermed svekkes gripeevnen på vinterføre. Kjører du med vinterdekk gjennom sommeren, vil du ha et dårligere dekk når vinteren kommer, forklarer Bjørne Byhring i Gjerde & Byhring AS.


Små notiser:

Vask vinterdekkene!

Et godt råd er også å vaske vinterdekkene et par ganger gjennom vinteren. Salt og asfaltstøv fra piggdekk legger seg ofte på dekkmønsteret, særlig mot slutten av vinteren. Dersom dette blir fjernet, vil grepet bli bedre. Ikke bruk kjemikalier som inneholder sprit. Dette vil tære på mønstergummien. Bruk heller såpe og varmt vann!


Nytt piggdekk fra Bridgestone

Bridgestone introduserer et nytt piggdekk Blizzak Spike 3’. Dette dekket er nettopp sluppet ut på markedet, og har allerede rukket å komme ut som testvinner på bremsing på is. Spike 3 har 36 prosent flere pigger enn sin forgjenger og kommer denne vinteren i 35 dimensjoner. Neste sesong kommer dette dekket i fult sortiment.