Vinterens lave temperaturer påvirker både elbilenes rekkevidde og ladehastighet. Dette skyldes forhold som økt energibehov til oppvarming av kupe og økt friksjon i kald luft og på vinterveier.
Avbildet: Håkon Pettersen, Uno X
Når trives elbilene best?
Batteriene i elbilene trives best når temperaturen ute er over 20 grader og lader best når temperaturen på batteriet er rundt 30 grader. Enkelt kan man si at dette skjer fordi elektronene får mer motstand og flytter seg tregere når temperaturen er lav.
Samtidig er for høye temperaturer skadelig for batteriet så det er viktig å holde batteriet riktig temperert. De fleste moderne elbiler har systemer som hjelper til med dette og sørger for at batteriene skal beholde kapasiteten sin og vare ut bilens levetid.
I Norge har vi et klima som gjør at vi unngår de høyeste temperaturene. Dette er bra for batteriets livsløp. De lave temperaturene vi opplever skaper imidlertid noen utfordringer.
Elbileiere opplever at rekkevidden på bilen reduseres og at det går tregere å lade i vinterhalvåret. Heldigvis kan man redusere denne ulempen ved å følge noen enkle retningslinjer.
"Når du lader bilen hjemme er det smart å sørge for at bilen er ferdig å lade så nærme tiden for avreise som mulig. Lading produserer varme og da har batteriet en grunntemperatur som gjør at bilen trenger mindre energi på å varme opp batteriet."
- Håkon Pettersen
Flere tips for effektiv lading av elbilen
God tur!
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos Autoplan, og få tips og triks til alt som har med bil å gjøre.