Moderne biler inneholder et vell av teknologi som kan gjøre kjøreturen lettere og tryggere. Nye studier viser at færre sjåfører velger å deaktivere førerstøttefunksjoner.
Du har nok opplevd det selv, bilen gir deg små rykk i rattet og justerer hvor den ligger i kjørefeltet. Lane assist, eller feltskiftevarsel ble introdusert på markedet i starten av 2000-tallet og har siden 2022 vært påbudt i alle nye personbiler og varebiler i Norge.
I følge amerikanske studier valgte omtrent halvparten av sjåførene å deaktivere denne funksjonen i 2016, mens tall fra 2024 viser at nesten 9 av 10 nå beholder lane assist-systemet på når de kjører.
Dette samsvarer med norske tall fra NAF har fra 2023 som viser at 93% av sjåførene som hadde slike førerstøttesystemer valgte å beholde de påslått. Det er gode nyheter mener rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen:
- Vi råder alle til å la de være på. Disse systemene er der for å assistere deg i vanskelige situasjoner og for å hindre ulykker, så det er fornuftig å la de få være aktive.
Han vil samtidig minne folk på at disse systemene er ment som en støtte:
- Som bilist er det viktig å være aktiv å kjøre bilen. Disse systemene er en førerstøtte, ikke autopilot, sier Svendsen
Mange av de som velger å skru av førerstøttesystemer oppgir irritasjon eller frustrasjon som årsak – ofte på grunn av lydvarslinger fra systemene. Bilprodusentene har tatt dette til etterretning og endret utformingen av systemene for å øke aksepten for de. Blant annet har de introdusert haptiske varsler (som vibrasjoner), som er mer populære enn de gamle, lydvarslende systemene.
Mange bilprodusenter har også flyttet aktivering og deaktivering av slike systemer fra en fysisk knapp til bilens innstillingsmeny. Dette har medvirket til at systemet oftere forblir aktivert.
Nye biler leveres med stadig flere avanserte hjelpesystemer som standardutstyr. Det er kanskje ikke alle som kjenner til alle sikkerhetsfunksjonene i bilen sin – eller som vet helt hvordan de virker. Her er noen mulige førerstøttefunksjoner som moderne biler har:
Lane assist/feltskiftevarsler
Funksjonen hjelper med å holde bilen sentrert i filen ved å gi lette styresignaler hvis kjøretøyet begynner å drive ut av filen. Systemet gir en visuell og auditiv advarsel hvis bilen krysser filmarkeringene uten blinklys. På lange kjøreturer reduserer dette førertrøtthet, og det kan forhindre utilsiktet avkjøring fra veien.
360-graders kamera – Se alt rundt deg
Et 360-graders kamera gir deg full oversikt over bilen fra et fugleperspektiv ved hjelp av flere kameraer plassert rundt kjøretøyet. Det er spesielt nyttig under parkering og når du manøvrerer på trange steder. Systemet viser en kombinert visning på bilens skjerm og gjør det enklere å oppdage skjulte hindringer.
Blindsonedeteksjon og rear cross traffic alert
Blindsonedeteksjonssystemet bruker sensorer for å oppdage biler som befinner seg i områdene som sjåføren ikke ser i speilene. Når en bil kommer inn i blindsonen, aktiveres en varsellampe, vanligvis i sidespeilene. For ytterligere sikkerhet har flere biler nå også “blind spot intervention,” som vil gi et lett styresignal eller bremse automatisk hvis sjåføren forsøker å skifte fil uten å være oppmerksom på det.
Mindre kjent: “Rear cross traffic alert” varsler om kjøretøy som nærmer seg fra siden når du rygger, noe som reduserer risikoen for uhell på parkeringsplasser.
Adaptiv cruise control (ACC) – Automatisk tilpasning av hastighet
Denne funksjonen justerer bilens hastighet for å holde en trygg avstand til bilen foran, og kan til og med bringe bilen til full stopp og starte opp igjen når trafikken beveger seg. Funksjonen er ideell for pendling og langkjøring i både bytrafikk og på motorvei.
Automatisk nødbremsing (AEB)
Automatisk nødbremsing bruker sensorer til å oppdage mulige kollisjoner og kan automatisk bremse bilen for å forhindre eller redusere alvorligheten av en kollisjon. Dette systemet er blitt standardutstyr i mange nye biler.
Funksjon for fotgjengere: Noen avanserte versjoner kan også oppdage fotgjengere eller syklister og bremse automatisk hvis sjåføren ikke reagerer.
Night vision system – Se i mørket
Noen premiumbiler tilbyr nå et nattvisjonssystem som bruker termiske kameraer til å oppdage objekter basert på varmesignaturer. Dette hjelper føreren med å se fotgjengere eller dyr i mørket, noe som ellers ville være vanskelig å oppdage uten denne teknologien.
Digitale bilnøkler – Del tilgang enkelt
Digitale bilnøkler lar deg låse opp, starte og dele tilgangen til bilen din via en app. Dette er ideelt når du vil gi midlertidig tilgang til kollegaer eller familiemedlemmer uten å måtte utveksle fysiske nøkler.
Hvordan det fungerer: Alt gjøres gjennom smarttelefonen din, og du kan tilbakekalle tilgangen når som helst, noe som gir ekstra fleksibilitet.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos Autoplan, og få tips og triks til alt som har med bil å gjøre.