En dag skal leasingbilen leveres tilbake, alle andre dager bør du ha det i mente. Teknisk leder hos Autoplan, Tore Andreassen, deler sine beste tips for å unngå mye påkost.
Det er mye du enkelt kan gjøre selv for å vedlikeholde leasingbilen. Steinsprutskader repareres kjapt med litt lakk. Foto: Ferskvann.
Når du leverer tilbake bilen etter endt leasingperiode blir den taksert. Normal slitasje av bilen er inkludert i leieprisen du betaler når du leaser. Påkost er slitasje eller mangler ved bilen utover normal slitasje, som du må betale for når leasingperioden er ferdig.
Så hva er unormal slitasje? Det beregnes ut ifra kjørelengde og alder på bilen, og blir vurdert etter en fast bestemt bransjenorm.
Bransjenormen kan du se her.
Vanlige årsaker som gir ekstraregning ved retur av leasingbiler er avvik i servicehistorikk, dekkmønster under lovlig dybde og steinsprut med rosetter eller sprekker i frontruta.
Tore Andreassen og kollegaene hans hos Autoplan får inn biler med hele spekteret av slitasje:
“Vi får biler i retur som har null i påkost, mens andre har 150 000 kr i påkost. Forskjellen kommer av hvordan bilen er vedlikeholdt i det daglige, om du vasker den en gang i måneden og hvordan du reagerer på servicevarslene du får.”
Manglende service kan gi påkost og gå ut over garantien på bilen.
“Å droppe service vil også gi en dårligere markedsverdi. Står det to helt like biler hos en forhandler og én har mangelfull servicehistorikk kan den ikke omsettes for like mye som den som har fulgt alle servicer,” påpeker Andreassen.
Teknisk sjef hos Autoplan, Tore Andreassen. Foto: Ferskvann.
Tore Andreassens viktigste råd for å unngå mye påkost er å innarbeide gode vedlikeholdsrutiner helt fra start. Bilen må følge produsentens serviceintervaller, den bør vaskes hver måned, og småskader fra steinsprut må tas tak i etter hvert som de oppstår og før de utvikler seg til større problemer. Andreassen anbefaler å legge litt lakk i steinsprutskader i lakken. Få også steinsprutskader i ruta utbedret så fort som mulig før ruta sprekker. Steinsprutskader er gratis å reparere så lenge du har kasko eller delkasko.
Mange firmaer har gode vaskeavtaler, men det gir ikke renere biler om man ikke benytter seg av de. For å opprettholde gode rutiner kan det hende det hjelper med en gulrot, mener den erfarne bilbransjemannen.
“Noen truer kanskje med pisk, men jeg har mer tro på å friste de ansatte med en fordel i form av bonus eller lignende om påkosten er lav. Det gjør at bilparken blir bedre behandlet og vedlikeholdt. Renholdsrutiner og vedlikehold blir bedre om det vanker en gevinst for de som er flinke.”
Steinsprutskader og andre skader som ikke blir behandlet kan utvikle seg til mye større problem. Det kan bli dyrt når leasingbilen skal returneres. Foto: Ferskvann.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos Autoplan, og få tips og triks til alt som har med bil å gjøre.