"Innarbeid gode vedlikeholdsrutiner fra du får bilen"

En dag skal leasingbilen leveres tilbake, alle andre dager bør du ha det i mente. Teknisk leder hos Autoplan, Tore Andreassen, deler sine beste tips for å unngå mye påkost.

"Innarbeid gode vedlikeholdsrutiner fra du får bilen"

Det er mye du enkelt kan gjøre selv for å vedlikeholde leasingbilen. Steinsprutskader repareres kjapt med litt lakk. Foto: Ferskvann.


Når du leverer tilbake bilen etter endt leasingperiode blir den taksert. Normal slitasje av bilen er inkludert i leieprisen du betaler når du leaser. Påkost er slitasje eller mangler ved bilen utover normal slitasje, som du må betale for når leasingperioden er ferdig.  

Så hva er unormal slitasje? Det beregnes ut ifra kjørelengde og alder på bilen, og blir vurdert etter en fast bestemt bransjenorm. 

Bransjenormen kan du se her.

Vanlige årsaker som gir ekstraregning ved retur av leasingbiler er avvik i servicehistorikk, dekkmønster under lovlig dybde og steinsprut med rosetter eller sprekker i frontruta.


Konsekvensen av å droppe serviceavtaler


Tore Andreassen og kollegaene hans hos Autoplan får inn biler med hele spekteret av slitasje:

“Vi får biler i retur som har null i påkost, mens andre har 150 000 kr i påkost. Forskjellen kommer av hvordan bilen er vedlikeholdt i det daglige, om du vasker den en gang i måneden og hvordan du reagerer på servicevarslene du får.”

Manglende service kan gi påkost og gå ut over garantien på bilen.

“Å droppe service vil også gi en dårligere markedsverdi. Står det to helt like biler hos en forhandler og én har mangelfull servicehistorikk kan den ikke omsettes for like mye som den som har fulgt alle servicer,” påpeker Andreassen.

Teknisk sjef hos Autoplan, Tore Andreassen. Foto: Ferskvann.


Gode vedlikeholdsrutiner

Tore Andreassens viktigste råd for å unngå mye påkost er å innarbeide gode vedlikeholdsrutiner helt fra start. Bilen må følge produsentens serviceintervaller, den bør vaskes hver måned, og småskader fra steinsprut må tas tak i etter hvert som de oppstår og før de utvikler seg til større problemer. Andreassen anbefaler å legge litt lakk i steinsprutskader i lakken. Få også steinsprutskader i ruta utbedret så fort som mulig før ruta sprekker. Steinsprutskader er gratis å reparere så lenge du har kasko eller delkasko.

 

Gulrot eller pisk

Mange firmaer har gode vaskeavtaler, men det gir ikke renere biler om man ikke benytter seg av de. For å opprettholde gode rutiner kan det hende det hjelper med en gulrot, mener den erfarne bilbransjemannen.

“Noen truer kanskje med pisk, men jeg har mer tro på å friste de ansatte med en fordel i form av bonus eller lignende om påkosten er lav. Det gjør at bilparken blir bedre behandlet og vedlikeholdt. Renholdsrutiner og vedlikehold blir bedre om det vanker en gevinst for de som er flinke.”

Steinsprutskader og andre skader som ikke blir behandlet kan utvikle seg til mye større problem. Det kan bli dyrt når leasingbilen skal returneres. Foto: Ferskvann.


Tore Andreassens viktigste råd for mindre påkost oppsummert:

  • Ha gode rutiner for vedlikehold fra du mottar bilen.
  • Behandle bilen som om du har lånt den av en venn.
  • Vask bilen innvendig og utvendig minst en gang i måneden.
  • Årlig vedlikehold av lakk
  • Følg serviceintervallene produsenten har satt – sett deg inn i om bilen din varsler om service.
  • Bruk setetrekk for å skåne setene om de er utsatt for mye slitasje.
  • Reparer steinsprutskader med en gang – enten det er i lakken eller i ruta.
  • Unngå bulker ved å ikke parkere i trange omgivelser. Skulle du likevel få småbulker eller riper, er det lurt å få de utbedret før tilbakelevering.
  • Bilen skal returneres med alt utstyr den hadde da du fikk den – hold oversikt over hjulsett, nøkler osv. underveis i leasingperioden.
  • Vurder å gi de ansatte en bonus ved lav påkost.