I den tredje og siste delen av vår serie med nyttige tips for bilpleie om vinteren vil vi fokusere på hvordan du gjør bilen klar for påskens langtur.
Norge har et av de mest utviklede nettverkene for elbillading i verden, både med tanke på tetthet og tilgjengelighet. Likevel er det viktig å planlegge ladestopp før du skal på langtur med elbil. Autoplankunder har en fordelaktig tilgang til et stadig voksende nettverk av ladestasjoner over hele landet hos samarbeidspartner Circle K. Med Firmakortet til Circle K får du tilgang til Norges største stasjonsnettverk på godt over 600 Circkle K- og Best-stasjoner og over 700 ladepunkter.
Benytt ladestoppet til en strekk på beina eller en kopp med kaffe, så holder du deg våken og skjerpa også de neste milene.
Det er ofte mye bagasje som skal med på påsketur. Det er derfor viktig å ta seg tid til å pakke bilen på en fornuftig og trygg måte.
Selv små gjenstander blir livsfarlige om de ikke er festet og får fly gjennom kupéen ved kollisjon eller bråstopp. Det kan få fatale følger, både for deg selv og dine medpassasjerer
Når vi pakker til langturen bør vi derfor tenke både på hva som er praktisk og hva som er sikkert. Vår samarbeidspartner, IF, kommer med disse pakkerådene:
Godt veigrep og gode dekk er viktig også på våren. Kanskje starter du turen på bar og tørr asfalt, mens det laver ned på fjellovergangen. På ferieturer er også bilen lastet tyngre, både med bagasje og passasjerer, noe som gjør det ekstra viktig å sjekke dekktrykk.
Riktig lufttrykk gir lavere drivstofforbruk, lengre levetid på dekkene, mindre utslipp og gjør bilen mer trafikksikker. Dersom du har for lite luft i dekkene, vil dekket få mye motstand fra veien og rulle tyngre.
Når du er i gang med sjekk av lufttrykk kan du også kontrollere mønsterdybden. Minstekravet er 3 mm, men NAF anbefaler at du ikke lar slitasjen gå lengre enn 4 mm før dekkene bør byttes. Vasker du dekkene noen ganger i løpet av sesongen vil du også se en forbedring av veigrepet.
Her får du svar på det du måtte lure på om sesongens dekkskift.
Salting av veier og forsiktig oppbremsing er to av grunnene til at det lettere danner seg rust på bremsene i løpet av vinteren. Ifølge NAF er det lurt å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren for å få vekk rusten.
Rustproblemer er kanskje størst for elbiler siden de har noe som heter regenerering. Det vil si at bilen bremser selv samtidig som det gir strøm til batteriet. Det betyr at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust.
Det er mye forurensing på vinterveiene. Spyler du bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen på vinteren fjerner du samtidig grus, salt og skitt som sliter hardt på bremsene.
Det går mot lysere tider, men uansett lysforhold er gode lys påkrevd. Spesielt om du skal kjøre i tett trafikk slik påskeutfarten dessverre ofte byr på, er det viktig at bremselys og blinklys virker som de skal.
Regelmessig sjekk av alle lys på bilen bør derfor inkluderes i listen over bilvedlikehold. Sjekk både i dagslys og i mørket, og få hjelp til å sjekke lysene bak.
Har du automatisk lysfunksjon, kontroller hvordan den er innstilt. Gjør deg også kjent med hvilke lys som lyser på ulike innstillinger, som auto og parklys. Som med resten av bilen er det viktig å holde lyktene rene til enhver tid.
Våren er dessverre høysesong for steinsprutskader. Snø og is har begynt å smelte i deler av landet, og vårrengjøringa av veiene er enda ikke kommet i gang. Dermed fester skarp strø-stein seg i den myke gummien i de piggfrie dekkene og kastes som små prosjektiler i bilruta når bilen kommer opp i fart.
Det viktigste du kan gjøre for å unngå steinsprut er å holde god avstand til bilen foran deg. Og skulle det likevel smelle til i frontruta bør du få den reparert så fort som mulig.
Har du fått en steinsprutskade? Her kan du lese om hva du bør gjøre.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos Autoplan, og få tips og triks til alt som har med bil å gjøre.